آموزش از دیدگاه سقراط و راه حل های برای بهبود روند آموزشی
سقراط در یونان باستان آموزش را فرآیندی فلسفی می دانست. او معتقد بود آموزش با طرح سوال شروع و درادامه پرسش گری مطرح می شود و در آخر به بحث و تأمل دقیق برای آن سوال می پردازند. مسیری که انتهای آن مهم نیست.
سقراط آموزش را مسیری می دانست که در طول آن می شود به محدودیت های دانش، راه های رفته نشده و مسیرهایی که در نهایت درک ما را از جهان بیشتر می کند، پی برد. شیوه هایی که برای مدارس امروز هم می تواند مفید باشد.
منتقدان شیوه آموزشی فعلی، راه حل را در شیوه آموزشی سقراط می دانند یعنی ” پرسشگری و تبعیت نکردن از مطالب از پیش تعیین شده، بحث و گفتگو در کلاس و احترام به ایده های نو و حرفهای جدید.”
دراین نوع آموزش اطلاعات برمبنای نیاز دانش آموزان مطرح می شود و آموزش فعالیتی گروهی و خلاقیت محور می شود که سطح دانش و توانایی های فردی را ارتقاء می دهد.
آموزش به شیوه سقراط، نه آموختن اندیشه های دیگران بلکه آموزش چگونه فکر کردن است. سقراط آموزش را مسیری می دانست که در طول آن می شود به محدودیت های دانش، راه های رفته نشده و مسیرهایی که در نهایت درک ما را از جهان بیشتر می کند، پی برد.
شیوه هایی که برای مدارس امروز هم می تواند مفید باشد. منتقدان شیوه آموزشی فعلی، راه حل را در شیوه آموزشی سقراط می دانند یعنی ” پرسشگری و تبعیت نکردن از مطالب از پیش تعیین شده، بحث و گفتگو در کلاس و احترام به ایده های نو و حرفهای جدید.”
دراین نوع آموزش اطلاعات برمبنای نیاز دانش آموزان مطرح می شود و آموزش فعالیتی گروهی و خلاقیت محور می شود که سطح دانش و توانایی های فردی را ارتقاء می دهد. آموزش به شیوه سقراط، نه آموختن اندیشه های دیگران بلکه آموزش چگونه فکر کردن است.